Létezik modern filmes technika, van már virtuális realitás technika, és most megérkezett az álomvalóság technika is. De kezdjük először az álmokkal.

Hol születnek bennünk az álmok?

A mai tudásunk szerint az álmok is velünk születnek. Nem csak az emlékeinkben vagy csupán az agyunkban. Álmunkban zajlik a teljes életünk egyik párja, ébren pedig a másik. Álomélete ugyanis mindenkinek van, ugyanúgy mint ébrenléti élete. Életünk e két része egymással összekapcsolódva létezik, mint egy sziámi ikerpár. Még azoknak is van ilyen ikerpár élete, akik egyáltalán nem emlékeznek az álmaikra. Mindannyiunknak van tehát saját, egyedi ébrenléti valósága és álomvalósága is.

Mi a virtuális realitás?

Mesterséges valóság, digitális realitás, virtuális valóság neveken vált ismertté. A valóságot úgy teremti meg az ezt érzékelő ember számára, hogy mesterségesen adja át a digitális információkat, melyek az érzékszerveinken keresztül hatva válaszreakciókat keltenek bennünk. Ebben a folyamatban te csupán befogadó lehetsz. A becsapott érzékeid reagálnak és ezzel valódinak ható élményeket okozhatnak benned, miközben a valós környezetedre nem, vagy alig reagálsz. Az úgynevezett real time-ban ható interaktivitás beépítésével pedig még jobban meg lehet közelíteni a valódi élményeket. Ez főleg agyunk rugalmas, a hiányokat is kiegészítő működésének köszönhető, és nem a még kiforratlan virtuális realitás technikának.

Sok játékfejlesztő és filmstúdió működik együtt a vadonatúj, 3D és 4D virtuális realitások létrehozásában, de megegyeznek abban, hogy most még csak a fejlesztések elején járnak. Michael Abrash, az Oculus Rift egyik fejlesztője szerint csak évtizedek múlva sikerülhet a technológiát tökéletesíteni: ma még csupán fél lábbal állunk egy ösvényen. A virtuális valóság rendszerek tehát ma még kezdetlegesek. A szakemberek egyértelművé tették, hogy nem akarják, hogy az emberek csalódjanak a technológiában túlzott lelkesedésük és elvárásaik miatt, amire ezek a fejlesztések nem alkalmasak úgy, ahogy a scifi témájú filmekben láthatjuk.

Mi az álomrealitás mozi?

A Dream Reality Cinema (DRC) nevű új álomvalóság mozi egy audiovizuális biokibernetikus program. Teljesen kiforrott, erős hatású és a legmodernebb technikai eszközöket birtokba vevő találmányként, illetve exkluzív szolgáltatásként került a 2015-ös piacra. Semmi köze sincs az előbb leírt virtuális valósághoz. Nem ad 3D élményeket és interaktivitást, nem ad sztorit vagy különleges effekteket, nem ad át egy kész világot sem, hanem egy teljesen más területet céloz meg, látszólag egyszerű, ám valójában professzionális filmes és grafikai tartalmaival. Arra tervezték, hogy pontosan kalibrálva elvezesse a felhasználókat egy valóságos valóságba, a saját megújuló és megfiatalodó álomrealitásukba.

Akárcsak az éber realitásunk, az álomrealitás is n dimenziós. A szokványos ébrenlétben viszont mindössze 3D-t érzékelünk tudatosan. Az álmokban ezzel szemben sokkal több dimenziót vagyunk képesek használni: n D-t, azaz sok D-t érzékelhetünk tudatosan. Ez is fejleszthető a DRC-vel, és egyre több dimenzió válik érzékelhetővé a hatására. Ez új távlatokat indít el, de nem csupán a képzeletben, hanem a valós álom és a valós ébrenléti életben egyaránt. A Dream Reality Cinema elnevezéssel a feltalálója, Lengyel Sándor, nem csupán a mozizásra utalt eszerint, hanem a hatásul kapott eredményekre is. Ez a mozi az álomrealitás tudatos használatába és fejlesztésébe vezeti be a használóit.

drc_fotel_940

A nyugalom szentélye DRC módra

Az új eljárás eszközei ráadásul a legfrissebb technikai újítások közül kerültek kiválasztásra, és egyáltalán nem véletlenül. Nézzük meg ezeket kicsit részletesebben, hogy mi is indokolta ezt a válogatást.

A DRC szemüvege

A DRC-ben alkalmazott egyedülálló 3D szemüveg segítségével 3D-ben nézhető a TV vagy a mozifilm, mert ez a modern technológia megpróbálja becsapni az elménket a sztereo látás utánzásával. Képes még a 3D-s a játékok megjenítésére is. Egy kiegészítővel pedig a játékosok fejmozgását is tudja érzékelni: a kis készülék méri a fej forgatását és a mozgását, magasfokú pontossággal. PC játékokban ez teszi lehetővé a játékosoknak, hogy egyszerű fejmozgással körülnézzenek egy 3D-s jelenetben.

A DRC-ben ezeket a funkciókat azonban teljesen elvetették, és nem készítettek hozzá 3D filmeket. Az álomvalósághoz ugyanis a 3D technika nem használható fel a DRC különleges háttér-technológiája miatt. Lengyel Sándor még hozzáteszi, hogy sohasem fog készülni 3D vagy bármilyen virtuális realitás álommozi sem – mert ugyan maga a 3D még lehetséges lenne – de már az is teljesen lerontaná azt a hatást, ami az emberi álmodás fejlesztéséhez szükséges.

Amit felhasználtak a kifinomult szemüveg tudásából, hogy segítségével úgy tűnik, mintha két méter távolságban lenne a film egy nagy mozivásznon. Ez a hatás a szemüveg belsejében lévő kis LED képernyőkkel érhető el. A szemüveg másik egyedülálló tulajdonsága, hogy szemüvegesek is direktben használhatják: a beépített lencsék dioptriáját -5 és +2 között lehet beállítani.

A DRC fejhallgatója

Piacvezető fejhallgató, jó minőségű anyagok és bevonatok felhasználásával készült. Könnyű, és a fülre illeszkedő részei jól elfordíthatók a kényelmes illeszkedés érdekében. A luxusminőségű hasítottbőr-szerű béléssel ellátott fejpánt szorosan illeszkedik a fejhez az extra kényelem érdekében. A fejlett zajcsökkentő technológia és az egyedi elektronika teszik a dolgukat. Még a fülpárnák is növelik a külvilági zaj kizárásának élményét. A tervezőmérnökök nagy része zenész, a zene iránti szenvedéllyel. Így biztos lehetsz benne, hogy amikor ilyen fejhallgatót használsz, a gitárriffek tisztán fognak megszólalni. Tisztán és magasan szóló az ének, amikor a refrén következik. Mély basszus és tiszta dobhangzás adják az ütemet.

Érdekességek

Nem mindennapi tények derülnek ki a DRC-ben mozizókon keresztül, hiszen ilyen módon eddig senki sem vizsgálhatta az álmodást, és a hozzá kapcsolt működéseinket. Köztük olyanokra is fény derült, amik eddig nem voltak ismertek és megoldani sem lehetett más módszerekkel. Élnek közöttünk például olyanok, akik másképpen álmodnak: többre vagy kevesebbre képesek vagy tudatosabbak. Vannak például, akik álmukban eddig nem láttak szineket, formákat, történeteket, vagy semmilyen álmukra nem emlékeztek eddig. Közöttük előfordultak, akiknél könyvek olvasásakor eddig nem jelent meg filmszerűen az élmény, nem láttak képeket, nem hallották a szereplők hangját. A legtöbben pedig álmatlanságra, nappali fáradtságra és az álmokra való emlékezés hiányára is panaszkodtak, mintegy triászként, ami gyakran jár együtt.

Ezeket és más problémákat és kéréseket is könnyen és gyorsan megoldott az álomrealitást segítő DRC. Már mindössze 5-10-szer ismételve is elegendő volt hozzá az álommeditációs programja, sőt aztán még további meglepetéseket is okozott a mozizóknak az éjszakai álmodásukban. A használatát úgy javasolják, mint más meditációkat, vagy a jógagyakorlatokat: ha elkezdted, ne hagyd abba többé, mert akkor mindig újabb meglepetések várnak. Az optimális gyakoriság a töretlen fejlődéshez minden módszerben, így a DRC-ben is, a heti 3-4 alkalom.

Intim és szabad élet kell a fejlődésedhez

Az álmokban korlátlan, teljes szabadságod lehet, ha megtanulod irányítani. Persze ennek a szabadságnak is vannak feltételei: tiszta agy, illetve tiszta tudat szükséges, és éberré kell válnod hozzá. Ezért hívják ezt tudatos álmodásnak, vagy éber álmodásnak, vagy álomjógának, vagy álommeditációnak. Sokféle iskola, sokféle módon nevezi az egyéni fejlődést: jóga, tao, a tudás útja, a harcos útja, az expert-operátor rendszer, és a többi. Az ezeken keresztül megszerzett a gyakorlati sikerek pedig az álmodás művészetében, a meditációkban, az elvonulásokban, a beavatásokban, a találkozásokban teljesednek ki. A szinonim elnevezések sokféle eljárást és technikát jelentenek, és az egész életen át tartó fejlődés céljaihoz juttatnak el.